22 September 2014

Kami diuji lagi

kisah ni berlaku pada hari khamis minggu lepas... 18.9.2014

Masa ni ada montly check up utk anak aku yang ketiga tu iaitu cucuk imunisasi utk 18 bulan .. masa tu anak ku demam so doktor tangguhkan dahulu cucuk imunisasi nya ... dalam masa yang sama aku minta laki aku beritahu doktor utk check paru-paru sebab anak aku masa tu batuk dan selsema...

doktor suruh kami follow up esoknya utk tahu status berikutnya,, malam tu aku pulun buat kunyit + minyak dan sapu kat dada,belakang dengan hidung sebab nak hilang kan selsema..dan alhamdullilah selsema mereka hilang keesokkan harinya.. cuma batuk masih ade lagi..

Esoknya jumaat aku tergerak nak ambil emergency leave sebab nak tahu status anak aku... masa tu anak aku hanya merengek je..serba salah aku nak gi kerja...so aku call boss utk apply cuti ... 
masa check up tu dengan doktor.. doktor bagitau nafas anak aku laju dan masih batuk berkahak..doktor kat situ suggest suruh refer hospital ..dan kami 2 beranak naik ambulan dan dihantar ke IPHKL ...

masa daftar tu memang kelam kabut sikit tapi malam tu dah ok sikit .. tapi sedih terpaksa tinggalkan 2 beradik di rumah pengasuh sampai la suami habis kerja...
doktor kat situ ambil details dan suggest suruh ambil oksigen ,memandangkan si adik bernafas laju.. dan start ambil antibiotik utk protect diri dari jangkitan virus...
keesokkan harinya memang dah decide sangat nak minta surat refer ke hospital lain .. SMC .sebab dekat dengan rumah so senang la suami nak berulang-ulang.. 
masa check up pagi tu, doktor pakar kanak-kanak bagitau .. oksigen boleh distopkan sebab aku aku hanya mild sahaja ,dan memandangkan dia aktif,makan,menyusu. dan batuk yang kurang so doktor bagitau boleh discharge keluar wad...tapi since aku minta surat refer doktor buatkan surat refer hospital lain sekiranya nafas anak masih laju ...

banyak sebab kot jadi benda ni.. maybe persekitaran / cuaca yang tidak menentu sekarang..
maybe salah aku jugak sebab ambil mudah akan kesihatan anak-anak..
maybe salah satu sebab aku ada bela kucing..

sebenarnya bukan bela kucing tapi kami hanya bagi makan kat kucing tersebut.. kucing tu pun macam dah selesa dengan kami..so start hari tu ... terpaksa la keraskan hati x nak bagi kucing makan...kesian..

Tapi demi anak-anak ku ..apa pun sanggup aku buat ...asalakan mereka sihat macam dulu ...

No comments:

Post a Comment