23 September 2014

Motivasi diri

Apa motivasi anda semua ya..
Macam aku banyak sebenarnya motivasi diri sendiri ..kalau nk list panjang sangat .
tapi dipendekkan la ya..

Sebenarnya sebagai seorang wanita yg dah berkahwin dan mempunyai anak-anak ... aku hanya nak berada di sisi keluarga dan anak-anak sahaja..tapi disamping itu aku juga nak dapat income la kan.. sebab dah biasa ade duit kalau hanya suri rumah tanpa menjana income ..tentu susah nak beli apa kehendak kita kan..

Kenapa aku nak jadi macam sebab .. ada banyak sebab nya.. sebab utama ..
aku nak menjaga family dari segi rumah .. anak -anak dan suami..
yelah kadang-kadang bila dah bekerja hampir 8 jam di ofis.. aku ni leka dan letih .. balik rumah nak kemas rumah lagi, masak dan basuh baju...so banyak masa dihabiskan di situ..

Rumah kalau ada budak kecik susah nak bersih .. maksud aku dri segi habuk la kan.. mereka makan biskut ke,nasi ke,minum air ke selalu je tumpah kat lantai..kadang -kadang entah berapa kali aku dah menyapu dah tetap ada sampah kecik.. kang tak pasal-pasal si adik mengutip plak..

Masak ..aku memang masak setiap hari sebab anak aku yg pertama .. selalu nak makan ..so kesian kan kalau balik keje asyik beli je.lagipun kalau nak beli pun tak tahu makanan apa ..asyik benda yg sama.. dan kalau masak boleh la jimat..tak kan acik nak membeli je setiap hari..boleh kopak macam ni..

basuh baju..sekarang ni rutin basuh baju tak dah buat sementara waktu sebab mesin basuh dah rosak..sekarang buat dobi kat kedai je,tapi kalau setakat sebaldi baju anak-anak dan kami suami isteri boleh aku basuh pakai tangan lagi... kena gigh la menggosak baju..tapi lipat baju memang dah macam gunung dah ..tunngu hujung minggu je sempat tu pu kena tunggu anak-anak tido...

so bila dah setiap hari rutin macam ni,aku memang dah tak larat dengan nak jaga anak-anak lagi,dengan nak jaga suami makan pakai lagi, dan nak kemas rumah bagai..memang letih ..selalu dalam pukul 10 malam aku dah masuk tido ..dan kadang-kadang aku tertido awal..dan anak-anak terbiar main je..tu belum lagi bila si kakak dah start sekolah tahun depan,mengaji lagi..mesti rutin aku bertambah bizi..dengan nak tengok apa yg si kakak belajar,nak hantar mengaji lagi.. nak iron baju sekolah lagi..entah pukul berapa la plak aku boleh tido ...

aku memang ade target nak behenti keje tapi nak dapat duit ..haaa .. macam mana plak kan..so mula -mula aku join kan diri dengan shaklee..walaupon tak bnyk customer dan kadang-kadang tak ade orang nak beli ..aku tetap buat jugak.. yelah sikit-sikit.. boleh ..mana la nak tahu kan 2/3 tahun akan datang aku dapat income ini lebih dari kerja hakiki sekarang..konfirm aku behenti dah..

Dan aku memang ada perancangan nak berbisnes sediri..sekarang dalam proses ..dan biarla rahsia dulu..bila dah masuk step 1 dan start baru le war-warkan.yelah nak berbisnes kena ada modal..tu yg susah sikit kan..nak kena kumpul modal dulu ..macam aku ni memang kena kumpul modal la..start dr bulan ni la.. 

hopefully semua yg dirancang menjadi.. dan kalau bisnes okay.. insyaallah aku boleh jimat dari segi perbelanjaan persekolahan anak-anak tahun depan ..sebab aku target tahun depan dalam bulan 1/2 bisnes dah berjalan.sambil tu boleh buat shaklee... sambil tu boleh jaga anak-anak...ambil anak-anak dari sekolah.jimat dah kat situ..

kedua.. aku ade terfikir nak beli mini mesin jahit..sebab manalah tahu kalau nak jahit langsir rumah boleh jahit sendiri.tak perlu upah orang..jahit langsir pun mahal jugak..dalam 400 -500 .. padahal jahit simple je.. tu kalau yg benyak deco tu msti la lagi mahal..jahit utk rumah sendiri dulu.jimat..boleh la kalau-kalau dah pandai jahit baju tido anak ke,baju t-shirt anak ke.. yg simple -simple dulu..

Apa yg aku harap ni ,harap-harap semuanya berjalan dalam proses yang lancar.. berdoa sangat..sebab sampai bila kan nak makan gaji dengan gaji yg kadang-kadang sesak juga tengah bulan...kesian kat anak-anak dan diri sendiri..sebab tak pernah pun reward kat diri sendiri dan suami ...

Berdoa ya ..untuk aku ..walaupun aku tahu blog aku ni hanya aku je yg baca dan menaipnya...pasrah je..
jadi la sebagai sessi luahan perasaan aku...

No comments:

Post a Comment