10 December 2013

Breasfeeding mom..

Tak la niat ni nak perasaan ke ape kan.. sebab aku tahu banyak lagi orang kat luar yg lagi melimpah ruah rezeki nya kepada anak-anak mereka.

Ni nak cerita pasal breasfeeding la.. yang sebenarnya aku punya susu x de la banyak sangat sampai boleh buat stok berbulan-bulan ... cuma buat masa ni cukup la untuk anak aku yang kecik tu

Umur anak aku sekarang dah 9 bulan dan dah pon makan bubur, kadang-kadang die saje je nak sebok makan makanan kitaorg, aku hanya bagi sikit je nasi ,secubit je untuk dia rasa ...

Dan memang la tak dinafikan yang aku ni kalau malam-malam atau awal pagi aku tak pam ,sebab selalu mengantuk dan kalau pagi2 tu asyik terkejar kejar nak siap gi kerja..

So masuk ofis, buat kerja dalam pukul 11 -11.30 pg tu aku pergi pam sekejap ... dapat la dalam 4 oz atau 5 oz.. tu pon bagi aku dah cukup banyak ... pastu dalam tgh hari dalam pukul 2.30-3 ptg tu aku pam sekali .. Ini memang x tentu ,, selalunya aku dapat dalam 4 oz kot..

Pastu petang sekali masa sembanhyang asar dalam pukul 5 -5.30 ptg .. dapat la dalam 2-3oz.. boleh la kan.sebab susu aku ni x meriah macam bf mom yang lain.. pastu dalam pukul 8-9 mlm tu aku pam sekali lagi boleh la dapat dalam 2-3 oz .. kalau nak kira banyak ..sehari aku dapat dalam 13 oz je.. tu je la backup aku setiap hari..

Kadang-kadang aku jealous juga tgk org lain bila pam susu je,, susu banyak ,boleh buat stok banyak. Tapi aku redha je la.. asalkan anak aku masih breasfeed cukup untuk aku.tapi kalau akan datang susu aku ni dah cukup ,terpaksa la aku campur jugak dengan fm milk.

Lagi satu aku hanya pakai pam manual je ,brand anakku, yelah aku kadang2 terfikir juga nak beli pam yg canggih kan, tapi aku macam selesa dengan pam ni, entah la, rezeki masing-masing.

Aku ni x makan ape-ape supplement ,cuma aku hanya makan ape yang aku nak makan dan selalu x skip makan ,sebab asyik lapar je perut .. air plak ,aku selalu paksa paling kurang pon 2 liter..

Cuma aku harap sangat kalau boleh ,aku nak menyusukan anak aku ni sekurang-kurang nya 2 tahun tanpa campur dengan susu formula... dan kalau boleh setiap kali aku pam susu tu, harap sangat susu aku paling kurang pon 4 oz.. yelah rezeki.. aku cuba je la yg terbaik..


Ni susu aku pam pagi semalam .. penuh satu bekas tu .. aku rasa dalam 5-6oz kot.. entah la.. pagi tadi aku x snap plak pic. dapat la dalam 3 oz.. maybe sebab aku kurang minum kot..

Tu je yang selalu aku doa setiap kali sembahyang ..banyak kan susu aku ,, dan aku boleh susukan anak aku sekurang -kurangnya 2 tahun..Amin..


OK BYE.. luahan dari seorang mak yg bf...

No comments:

Post a Comment