07 October 2014

Cerita Hari Raya Qurban

Salam pagi semua.
hari ini dah masuk ofis .kerja..
walau hakikatnya mata mengantuk sangat tapi tak nak cuti lagi sebab cuti dah habis, nanti kena potong gaji..
sedih sangat.

Pagi tadi dugaan pertama ku terima..
tapi tabahkan hati dan redho je la, dan penat nak fikir benda yg sama..
sabar je, kena kuat utk terus kan hidup, utk anak-anak kecil yg tidak tahu apa-apa..
nak cari rezeki ,dan nak bahagia diri sendiri dan anak-anakku..

ok sekarang nak cerita hari raya qurban kami..
tak ada apa yg menarik sebenarnya tapi demi coretan pada masa akan datang..
macam biase ,hari raya qurban aku tak buat persediaan apa-apa pun , walaupun pergi pasar.. cadang nak masak rendang tapi laki ku cakap tak perlu masak apa-apa ..so selamat.. 

malam raya tu pergi umah mak mertua, sana melawat ..
dapat sebekas rendang ayam ..
esok pagi ,laki habak laparrr.. tapi tak de nasi impit..so laki ku gi merempit kat sekitar taman medan ..
jumpa nasi impit dan lepas tu hantar si kakak ke umah mak mertua, mereka nak jalan-jalan ke sabak bernam rumah kakak ipar ku yg sulung..balik dari umah mak mertua laki bawa kan kuah kacang ayam, jadi la lauk utk sarapan kami nasi impit,rendang ayam dengan kuah kacang ..

lepas tu lakiku siap-siap nak join aktiviti qurban..
kat surau aku .. aku 4 ekor lembu dan 1 ekor kambing , blok aku ade 2 ekor lembu 
laki aku memang bizi sangat-sangat..
si abg ikut laki aku tgk qurban, aku dengan yg dak kecik tu layan frozen..
tengah seda layan frozen ..tiba-tiba ade letupan api kecik kat kipas rumah..
terperanjat aku, aku terus call suami .. tak lama kemudian suami dtg .. cek suis utama semua ok.pastu lektrik pun ok balik ...

menu lunch kami .nasi arab dengan kuah kari daging..
tapi yg makannya aku dengan anak-anak je..suami balik lambat nak petang baru balik ..
dia ade aktiviti qurban dekat blok kami plak..
aku dapat banyak daging korban..2 plastik beg daging,daging cincang dengan tulang lembu ..pastu dapat sup tulang lagi ..
banyak sangat bagi kami yg berkeluarga kecik ni ..
aku minta suami sedekahkan kat mak sedara kami daging dengan sup tulang ..
lagi 1 plastik beg kami sedekahkan kat pengasuh anak-anak kami..

tu pun aku buntu dah nak masak apa daging ni..
tak rezeki kami,jangan peningkan otot..

petang tu memang tak kemana-mana..dah lewat petang baru jalan-jalan sekitar taman je,meriah tengok orang beratur nak beli lemang kat mana-mana,
terasa kemeriahannya,tapi kami biase je..sunyi sikit sebab si kakak balik lambat dan tidur umah atoknya.selalu mesti riuh dengan suara si kakak dan si abg bergaduh..

betul la orang cakap bila dah kawin dan ada anak-anak.. suami bukan no 1 dah..anak-anak dah jadi no 1..
tak dengar suara mereka rasa sunyi sangat, nak je malam-malam tu ketuk pintu umah atok ambik kakak tapi ..takpe la biar la mereka gembira..

kalau dah dengar suara mereka bergaduh ,rasa mcm rimas sangat ,nak marah tapi.. bila mereka dah tak ada dengan kita rasa sayu je sedih je..
aku selalu harap aku kuat dlm mendidik anak-anak.tak nak marah-marah.. dan pujuk anak-anak baik-baik.
tapi yelah kadang-kadang kita ni selalu leka dan lalai.. ada je benda yg tak kena kat mata kita..

tapi berharap sangat kebahagian aku dengan anak-anak akan berpanjangan sehingga aku tutup mata..
nak tengok anak membesar deman mata, nak tengok anak berjaya .. nak tengok anak kawin..entah sempat ke tidak ..

harap anak-anak kuat hadapi dunia sekarang, banyak pancaroba..jangan leka dan taat pada perintah -Nya
Insyaallah .. bila taat pada perintah-Nya ,semua akan baik-baik aje..

ok la.. habis cerita hari raya qurban kami yg biase-biase je.. utk keluarga kecil kami .. ini dah cukup gembira, bila dah dikelilingi dengan org yg tersayang ...bagi aku semua dah cukup..

promosi utk esp shaklee & meal shake shaklee masih berlangsung sehingga 31 oktober 2014 ini.dapatkan utk penjimatan  sekeluarga.. boleh jimat utk anak-anak dan mak ayah .. 

#Arlina abd rahim
#018.365.9551
#tamanmedanpj

No comments:

Post a Comment