09 October 2014

Lumrah berniaga

Ramai orang cakap customer always right..
ye memang aku akui customer always right.
tapi kadang-kadang itu ..rasa tercabar je orang yang berniaga nie.
yelah ..lumrah orang berniaga..

sejak aku ceburkan diri dalam bisnes shaklee..
walaupon cabaran sikit,tapi aku still rasai lumrah berniaga ..
kadang ok je layan customer.tapi kadang rasa sedih je..
macam-macam perangai yang kena hadap..

first customer aku ..ok je
dia pm aku mengenai set menyusu shaklee..dan aku bagitau kebaikan produk shaklee
dan harga yang bersesuain dengan budget..so dia on je..

tapi customer yang kedua plak..pm tanya mengenai produk 
kebaikan produk,dan bila aku dah bagitau semua kebaikan,kelebihan dan harga ..dia janji nak bank in .
tapi still tak bank in dan bagitau apa-apa..
bagi aku terpulang la kalau nak cancel..tapi at least bagitau jangan senyap je..
pastu esoknya customer ini terus block aku dalam fb ..entah la..

customer aku baru-baru ini pulak..
tanya aku mengenai set kurus badan..
aku bagi flyers dan terangkan apa set yang bersesuain dengan budget dia..yelah kang bagitau produk yg mahal..budget tak mencukupi plak ..
tapi yang sedihnya aku hanya bercakap dihadapan pintu umah yang bergrill.
so nak explain produk itu dengan lebih lanjut memang limited la..

takpe la aku anggap kalau ada rezeki aku ..
adelah.. susah nak mengharapkan sangat ni..
biar pun kawan baik sendiri pun.kalau tak berminat dengan produk shaklee itu ..
bagitau ..aku sekadar bercerita tentang produk,kebaikan dan harga yang bersesuaian dengan budget mereka je..ye aku tahu kalau kita sebagai pelanggan memang nak murah je,tapi tahukah mereka kita sebagai peniaga ni mengeluarkan belanja terlebih dahulu nak jual barang tu..sapa yang berniaga tak nak untung kan.
setiap yang berniaga mesti nak untung, kalau nak rugi ..baik tak payah berniaga..

entah la .hidup di dunia ni banyak pancaroba..
berniaga pun banyak asam garamnya..

redho,tawakal dan usaha je selagi mampu 
rezeki dari-NYA, jika dia berkehendakkan rezeki kepada kita..
adalah rezeki kita..

#promosi shaklee untuk ESP & Meal Shake sampai hujung bulan Oktober 2014 ni
sila pm untuk maklumat lebih lanjut ..harga bagi aku berbaloi dengan kualiti produk tersebut..

#ArlinaAbdRahim
#018.365.9551
#1108040
#shakleetamanmedanpj

No comments:

Post a Comment