29 October 2014

Gaya mak- mak sangat

Sekarang ni , aku perasaan yg aku ni selalu gaya mak-mak sangat..feeling keibuan terlebih kot..
Tapi masalahnya anak-anak takut kalau aku marah.sebab mereka cakap aku ni garang..

Sebenarnya ,aku rasa aku ni tak de la garang mana,cuma kadang-kadang tu biasa la bila badan penat,emosi pun tak stabil ditambah plak dengan karenah anak-anak ,pening kepala mak korang ni oii..

Macam isnin malam tu, aku ada tengok siaran Romantika ,artisnya Eja & suaminya.. dan anak perempuan mereka.. feeling best sangat sebab mereka pergi bercuti ke Hello Kitty kat JB nun.. pastu ada terkesan kat hati aku.. si ayahnya cakap.anak tak minta mereka dilahirkan sebagai zuriat mereka, kita yang sebenarnya menginginkan anak itu menjadi zuriat mereka.. so kalau kita nak marah-marah atau pukul-pukul mereka ,mereka kecil lagi tak faham apa-apa ..

So bila dengar je macam ,aku rasa macam bersalah sangat nak marah-marah anak-anak,dan kadang-kadang bila panas aku sampai ade jugak la terkena tangan ni,Nauzubillah.. jahatnya mak korang ni,bertapa nipisnya iman aku sampai boleh marah budak yang tak berdoa.dan tak matang lagi macam mereka tu.

So start semalam,aku cuba kontrol marah,macam bagi mereka masa utk kemaskan mainan.. pastu kalau tak jalan baru nak start marah, bagi mereka explore menwarna walaupon entah apa-apa janji mereka diam time aku nak masak..pastu siap masak suapkan mereka makanan ..dan jom la join emak korang yang selalu keletihan ni nengok tv...

Kesimpulannya ..rasanya semalam kurang sikit nak marah, sebab mereka khusyuk mewarna ,dan tak ada adegan gaduh-gaduh .. so emak boleh masak dan makan dengan tenang.. lepas kenyang ,rumah pun tak bersepah baru mood nak bermanja dengan anak-anak pun ok je..

Cuma ,aku hanya harapkan supaya aku ni lebih tabah dalam mengajar anak-anak,dan kontrol sikit amarah ..dan tak mau cakap dengan suara tinggi ..nanti anak mengikut..kena la berlemah lembut dan bersopan santun ... 

Kena jugak tambahkan keimanan dalam jiwa supaya bertabah dalam menangani isu  anak-anak ni.. Bila berjauhan dengan mereka terasa kesian plak mereka,terasa rindu pulak dengan mereka..feeling emak-emak lebih la tu..

Lagi satu hari tu time balik kampung ,emak aku nak jaga anak-anak aku semua.. haa sudah..lebih-lebih lagi sebelah rumah aku tu dan buka taska/ tadika lagi la emak aku cakap ,hantar je anak-anak balik kampung,tadika pun sebelah rumah je..yang si kakak ok je.. duk dengan opahnya,tapi kami la laki bini tak sanggup kejauhan .. lagi pun Manjung dengan KL bukan dekat ..kalau rindu boleh main balik je..kurang-kurang perjalanan ambil masa jugak dalam 3 jam..

Pengsan emak ko ,kalau kerinduan nanti ,macam mana..takkan nak balik hari-hari ,kalau macam tu baik aku duduk sana dan berulang ke tempat keje hari-hari.. tapi sanggup ke ..rasanya memang tidak la kot.. hanya angan-angan semata-mata je la ...

Bagi aku ,bila susah senang kami berlima..aku,suami dan anak-anak.. biar la kami jaga mereka walaupon terpaksa dahulu keperluan mereka..kami suami isteri takpe beralah la..dah namanya anakkan tanggungjawab kan , amanah kepada kami untuk jaga..

kakak,abang & baby suha..mummy selalu marah-marah tapi dalam masa yang sama ..mummy tak mau korang bergaduh-gaduh ,cakap tinggikan suara ,kemas barang mainan lepas main dan selalu sikap kasih sayang antara adik-beradik korang.. semoga apa yg mummy marahkan kamu semua ..kamu faham suatu hari nanti ..dan dapat jaga satu sama lain setiap masa..dan belajar rajin-rajin dan menjadi anak yg soleh dan solehah..tu je yg mummy dan daddy harapkan.. mummy tak ada harta lain selain kamu sehaja..

Sedih plak tetiba..biasa memang dah 3 series memang feeling mak-mak lebih..nie..:)

Abaikan dinding yang kusam tu..biasa la dinding bercat pulak,tambah-tambah lagi ada budak yg selalu nak buat art,pantang ada pensil,pen atau kaler warna..dah jadi art rumah aku nie..bertabah je la wahai si ibu..aku la tu ...




No comments:

Post a Comment