02 January 2014

Hari pertama tahun 2014

Senyap sunyi je ofis hari ni, banyak staff yang bercuti sebab nak uruskan hal anak-anak ke sekolah ..yelah hari pertama sekolah.. agaknya kalau amani anak aku yang 1st tu sekolah tadika ni, mesti aku pun sibuk jugak uruskan dia.. insyaAllah tahun 2015 baru aku hantar di ke tadika, masa tu umur dia pun dah 5 tahun..
Buat masa ni aku just ajar dia sikit baca ABC,123 dan doa yang senang -senang utk dia,sembanyang pon aku ada ade ajar sikit .. suruh die tengok dulu aku sembahyang pastu suruh dia ikut..

Kemain hari ni jalan nak ke ofis selalu lengang je,tapi hari jalam jem,yelah cuti akhir tahun dah habis kan, anak pun dah start sekolah.. itu jalan sibuk sikit kot..hari aku lunch dekat bawah ofis ni je , tapi maybe sebab tahun baru kedai tu ada buat menu baru " Yong Tau Fu" betul ke ejaan ni aku tak pasti.. asalkan korang faham sudah lah..tapi tuan kedai ni kedekut sup lah, cili pon tak pedas.. potong betul la,aku ingat nak hirup sup panas dengan sambal cili dia ...baru best kan..

Hari plan nak balik awal la sharp pukul 5.30 nak balik sebab nak gi bank kejap, isi minyak kejap pastu baru balik .. kurang semua ni ambik masa 30 minit jugak kan..pastu jalan nanti tak sure la lancar ke atau jem kan.. pastu nak masak lagi..kang kalau masak lambat ,perut ni dah berbunyi-bunyi dah minta nasi .. pastu nak layan anak lagi..haa banyak betul agenda nak buat sebelum mata ni pejam ..penat memang penat tapi nak buat macam mana kan dah namanya rutin seharian sebagai seorang isteri bersama 3 orang anak .. Sabar la,, nanti bila anak dah besar senang sikit kot..

Apa yang nak taip sebenarnya dalam otak ni tengah fikir nak cari part time job walaupun tengah bekerja sekarang.. boleh dapat duit tepi lebih sikit kan.. otak macam nak join shaklee, tapi macam ramai sangat orang dah join shaklee tu,rasa macam banyak pulak persaingan ..tambah-tambah lagi aku ni bukan nya reti promote atau jual barang pon..pemalu terlebih kot..

Pastu plan macam nak buat bisnes baking,mula -mula nak baking kek yang senang -senang ,pastu nanti kalau dah ada modal boleh la menambah ilmu dengan belajar buat kek sana sini...tapi mula-mula kena beli oven dulu..barang yang lain boleh pinjam kat mak aku atau kakak aku kot.. kena bertatih dulu la..mana nak cari modal sekaligus kan..

Atau pon , aku ingat nak belajar bab kecantikkan ni make-up orang ,sebab aku suka tengok muka orang cantik dan suka make-up2 ni,tapi sebelum nak make-up orang kita kena ada ilmu kan ..kang make-up tak cantik kan marah plak orang kan..itu pon kena ada promosi yang bagus jugak kan.. Ada nampak banner butik-butik kecantikkan yang nak ambil orang belajar,tapi kena belajar dan keluar modal la utk belajar ..mana ada kan dalam dunia ni ,,tak pakai duit..InsyaAllah..

Aku harap dengan bermulanya tahun baru ni , segala peluang dan cita-cita aku tercapai.. dan kalau boleh aku lama lagi dapat berkhimat kat tempat kerja sekarang ni,, sebab nak dapat duit bukan senang sekarang ,nak belajar nak beli barang kena ada modal ..kalau dapat gaji sekarang boleh aku buat tambah  sikit modal kan ,, tak ada lah nak harapkan duit laki je..kang meroyan plak pakcik tu ,asyik isteri minta duit je..

Mana lah tahu dengan niat dan izinNya aku dapat tunaikan hasrat aku ni, dan kalau diizinkan aku boleh buat kerja ni secara full time.. sebab aku memang dah plan atau rancang by time anak-anak aku masuk sekolah nanti kalau boleh aku nak menjadi surirumah tangga yang berkerjaya.. aku nak uruskan anak-anak aku dan aku nak juga mempunyai pendapatan sendiri ,, walaupon dari rumah je..

Harap sangat-sangat..

Tadi masa aku blog walking,aku terbaca satu blog yang ibu tunggal, sedih dan tabah bila baca perjalanan kehidupan dalam uruskan rumah tangga tanpa suami disisi.. aku harap wanita tu tabah dalam menjalani kehidupan seharian ..dan aku sebagai wanita faham akan perasaan dia ,walaupun aku tak pernah jumpa dia.yelah wanita mana yang tak sedih atau ambil keputusan nekad utk menjadi ibu tunggal..tapi aku rasa mesti wanita ni dah fikir semasak-masakny sebelum ambil keputusan macam tua..

Harap semuanya baik-baik disamping anak-anak ..bagi aku kalau tak ada suami memang kita akan sedih tapi kita akan lebih sedih dan tak bersemangat kalau anak-anak tak ada disisi kan.. itu bagi pendapat aku la..pendapat orang lain aku tak tahu..Bagi aku anak-anak ibarat nyawa aku ,cinta hati , semuanya la ..tak ada orang yang boleh gantikan anak-anak kita walaupun suami sendiri..cewahh..ayat tak boleh blah kan...ok tahun baru semangat baru tak mau sedih-sedih ... caiyok-caiyok...

ok bye..ada banyak n3 yang aku nak letak gambar tapi rasanya esoklah..hari ni macam tak sempat je..)

Banyak jugak taipping error tapi macam malas je nak betul kan..asal uollls faham sudah ya..hehehe.. dasar pemalas sangat kan...

No comments:

Post a Comment