06 January 2014

Salam hari Isnin

Salam ,hi..

Tak ada banyak benda nak cerita.cuma nak luahkan perasaan je ..sebenarnya tak tahu nak luahkan kat sesiapa ..so rasanya blog ni jadi mangsa la kot..

Sekarang ni macam perbelanjaan semasa semakin meningkatkan ... banyak sangat barang -barang yang dah naik harga.. entah la.. macam aku sebenarnya tak la rasa berat sangat tapi serius sekarang rasa perbelanjaan untuk anak-anak semakin mahal plak.. macam semalam baru je beli susu & pampers untuk anak-anak , huishh nasib baik la mak paknya bekerja ,cuba kalau hanya suami je bekerja manalah nak cekau duit kan ..nak beli susu,pampers, bahan basah, barang dapur,baju-baju..itu belum termasuk insurans anak kami beranak..nasib baik hal klinik ,hopsital company aku cover,, tapi yelah pasal duit simpanan serius kami memang tak menyimpan lagi ,rumah pun masih rumah sewa..

Kalau ikutkan memang aku ada rumah sendiri tapi rumah tu hanya menggunakan nama aku je, buat masa sekarang ni mak bapak aku sewa kan rumah tu kat orang lain sebab aku pindah kat pj,dari rumah tu kosong baik mak ayah aku sewakan kat orang lain kan...

Tapi kalau aku dengan keluarga duduk kat Shah Alam perbelanjaan lagi besar kot.. barang kat sana lagi mahal dari aku duduk dekat Petaling Jaya ni.. entah la sampai bila boleh bertahan kan dengan kehidupan yang semakin sempit ni..

kadang-kadang aku memang aje terfikir nak buat side business, tapi masalahnya ape side business yang aku nak buat ye.. buntu dan masalahnya aku pun tak de pandai mana pon.. plus aku ni pemalu sikit..hal ni nak tak nak kena fikirkan jugak la kot.. sebab aku rasa macam belanja banyak sangat sekarang ni.. tambahan pulak pengasuh pon aku bayar RM 650. tu belum lagi termasuk susu ,pampers.. baju bajan mereka..

Maybe sebab tu la agaknya, kadang-kadang satu keluarga tu ada 2 orang je anak kan,,yelah maybe sebab sekarang perbelanjaan semakin besar kan.. tak lama lagi anak-anak nak sekolah kan..itu pon banyak pakai belanja kan..

Tahun depan anak aku yang sulung tu ,aku cadang nak hantar kat taska.. (mula -mula aku plan nak hantar dekat PASTI, tapi bila tengok persekitaan macam tak bagus je, aku rasa nak hantar kat Little Calliph .. tapi memang kos untuk tadika mahal la..

Yang pastinya bagi nak tampung perbelanjaan seharian kami, aku ni kena berjimat cermat la ..kalau nak beli baju ,seluar ,kasut kena la beli yang murah sikit atau mengikut bajet aku. bak kata orang mengukur di badan sendiri..

Buat masa ni aku baru je 2 bulan start menyimpan duit,tapi aku tak simpan banyak pon.jadi la dari duit habis tak tahu kemana.. tu pon aku baru simpan tak sampai 100 pon.. memang aku target nak buat side business pon.. nak jugak menjana pendapatan dari hasil titk peluh ..dengan duit baru la aku boleh nak spend duit tu lebih sikit untuk anak -anak ,duit diri sendiri dan untuk simpanan masa akan datang..

Ok la, kalau ikutkan aku nak membebel panjang-panjang tapi kang ade orang cakap aku tak ada kerja plak kan,, nanti aku membebel lagi la..ok bye

No comments:

Post a Comment